صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::قرآنی
::آموزش تجوید
::آموزش صوت و لحن
::صوت
::لحن
::صبا
::نهاوند
::عجم
::بیات
::سه گاه
::چهارگاه
::رست
::رمل
::نگریز
::حجاز
::ترجمه
::ترجمه متنی
::ترجمه صوتی
::تفسیر
::قرائت
::اهل البیت
::حفظ قرآن کریم
::شان نزول
::مقالات قرآنی
::قصص قرآنی
::جهان،طبیعت و کیهان در قرآن
::انسان در قرآن
::اخلاق در قرآن
::فقه و حقوق در قرآن
::نرم افزار قرآنی راشد


مصطفی امینی خواه
ضیاءالصالحین
گلمکان قرآن جوانان
سایت مقام معظم رهبری
کتابهای استاد مطهری
بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری
شهید مطهری
فروشگاه قرآنی تنغیم
انس با قرآن
قرآن آنلاین
شبکه اجتماعی سرآمد
شبکه پویا
علی علامه(برترین مطالب عمومی
میهن وب گستر
عالم المقامات
روابط عمومی رادیو قرآن
انتشارات جامعه قاریان قرآن مشهد
پایگاه مجازی آموزش حفظ قرآن کریم
حکومت اسلامی(مجلس خبرگان رهبری
پایگاه قرآنی آموزشی شفا
وبسایت شخصی استادحامدشاکرنژاد
آموزش قرآن کریم
دایرکتوری افسران ارزشی
پژوهش سرای فریمان
عصر رهــــایی
درگاه جامع آموزش قرآن کریم
مدیریت ورزشی
دارالقرآن کریم(سایت رشد
شبکه قرآن تبیان
درگاه جامع آموزش قرآن کریم
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
سفارش آنلاین قلیون
تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: احمدی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 81
بازدید ماه : 570
بازدید کل : 42564
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 202
تعداد آنلاین : 1

سایت موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ریاست جمهوری




قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

مخلوقات ذهنی یک جوجه وبلاگ نویس

نرم افزار قرآنی راشد







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


نرم افزار اندروید آشنایی با سوره های قرآن

نوشته شده توسط احمدی در چهار شنبه 19 دی 1397


دوره کامل آشنایی با سوره های قرآن کریم(منبع رادیو قرآن)

 

 

دانلود دوره کامل  آشنایی با سوره های قرآن کریم

(منبع رادیو قرآن)

 

 

دانلود نرم افزار کمکی مورد نیاز نرم افزار قرآنی راشد(ضروری)

 

 

دانلود راهنمای اعمال تنظیمات زبان فارسی برای ویندوز xp

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 25 مهر 1393


دانلود فایل پاور پوینت نرم افزار قرآنی راشد

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 28 خرداد 1392


دانلود فیلم بسیار زیبای ترتیل وترجمه سوره مبارکه یس

نوشته شده توسط احمدی در پنج شنبه 8 بهمن 1393


موسیقی دستگاهی ایران در تلاوت قرآن(احسان حسینی

موسيقي دستگاهي ايران در تلاوت قرآن

احسان حسيني

 

 

اشاره
قرائت قرآن، يك فن يا به بياني جامع‌تر يك هنر است؛ شايد بتوان گفت نقطة اوج تلاقي هنر و مذهب و براي آنكه بشود از آن لذت برد، بايد كمي درباره‌اش دانست. در واقع فراگيري فنون موسيقي آوازی، پيشوازي است براي فراگيري تلاوت رنگارنگ قرآن.
از يك نظر، قرآن لحني موسيقايي است و از نظری دیگر، الحان موسيقي در ذات آيات قرآني و حتي واژگان آن نهفته است كه خود‌به‌خود ما را وادار مي‌كند آن را آهنگين و با وزن بخوانيم.
آنچه در اين سال‌ها از قرائت قاريان ايراني شاهد بوده‌ايم تقليد بوده است و بس. همواره قارياني پرورش داده مي‌شوند كه كمتر به موسيقي و مباني آن آشنايي دارند و با آهنگ‌های نامناسب و نغمه‌هاي ناموزون قرائت مي‌كنند و اين اعجاز بيان الهي را با شيوه‌هاي تقليدي و ناپسند عرضه مي‌دارند.
اينكه شيوه‌هاي امروزي در قرائت قرآن از كجا آمده، چه ربطي به هنر موسيقي دارد، چه كساني در پيشرفتش مؤثر بوده‌اند و ما ايراني‌ها كه هم در موسيقي، سابقة درخشاني داريم و هم در علوم قرآني، چه نقشي در اعتلاي اين هنر داريم و جايمان در اين عرصه كجاست، خود موضوعاتي قابل تأمل و بحث‌اند.
پرداختن به اين سؤال كه اساساً موسيقي دستگاهي ايران در تلاوت قرآن به كار گرفته مي‌شود يا نه، قبل از همة پرسش‌ها، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به‌ويژه آنكه تا كنون به اين مقولة مهم پرداخته نشده است.
مشروعيت هنر قرائت
در اكثر كتب روايي شيعي، بخشي وجود دارد، به نام «باب‌القرآن»‌ يا «كتاب‌القرآن»‌ كه در آن رواياتي درباره فضل قرآن، فضيلت قاري قرآن، ثواب قرائت سوره‌ها و نكات ديگر مطرح شده است. اما يكي از اين نكات،‌ مسئله تحريم غنا و استحباب تحسين صوت در قرائت قرآن است.
محدثان بزرگوار ما، در توجيه بعضي روايات فرموده‌اند:‌ «قرآن را با صوت زيبا تا آن حدي كه غنا نباشد، ‌بايد قرائت كرد، البته بدون آنكه حدود حسن صوت و غنا را مطرح كنند.»

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش صوت و لحن، صوت، لحن، صبا، نهاوند، عجم، بیات، سه گاه، چهارگاه، رست، رمل، نگریز، حجاز، قرائت، مقالات قرآنی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 8 بهمن 1391


کتاب صوتی آموزش لحن حجاز(مثال هایی از اساتید بزرگ مصری)

 

دانلود نرم افزار مورد نیاز برای اجرای اینگونه کتاب ها

FLASH PLAYER 11.5



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش صوت و لحن، صوت، لحن، حجاز، قرائت، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 25 خرداد 1393


آشنایی باقرآن 2(تفسیر سوره حمد)

نوشته شده توسط احمدی در شنبه 23 دی 1391


کتاب قرآن کلاس پنجم بصورت یک فایل فلش زیبا

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 10 آذر 1391


پذیرایی ویژه خدا در میهمانی رمضان
پذیرایی ویژه خدا در میهمانی رمضان
 
رمضان

 

 

 
توجهات قبل از ورود
وقتی کتاب های سیر و سلوک، نظیر کتاب های مرحوم ابن طاووس را بررسی کنید[1]، خواهید دید که او در تنظیم اعمال سال، اول از ماه مبارک رمضان شروع کرده و آخر کتاب را به ماه شعبان ختم می کند. این نشان می دهد که اول سال برای کسی که اهل سیر و سلوک است، ماه مبارک رمضان است و آخر سال او هم ماه شعبان ؛ برخلاف اهل طبیعت که اول سالشان فروردین است و پایان سالشان اسفند یا اهل درس و مدرسه که اول سالشان مهر است و پایان سالشان خرداد؛ که البته یک وجه اشتراکی وجود دارد و آن اینکه برای اتمام یک سال خوب و شروع یک سال خوبتر باید تمام همت خود را به کار گرفت تا در باقیمانده سال، کاستی ها را جبران کرد و برای شروع سال جدید کمر همت را محکم بست.
از اینجا معلوم می شود چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله با اینکه در تمام دوازده ماه اهل شب زنده داری بود[2]؛ وقتی به ماه شعبان می رسید تلاش او شدت می گرفت و سیره اش چنین می شد:
«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ‏»[3]
رسول خدا صلی الله علیه و آله بر روزه روزها و شب زنده داری شبهای این ماه مداومت و کوشش فراوان داشت.
آن حضرت تا در قید حیات دنیا بودند برای ماه شعبان خصوصیتی قائل بودند که برای ماههای دیگر نبودند و این نبود جز اینکه ماه شعبان، پایان سال اعتقادی، اخلاقی و عملی یک رهرو راه خداست.
تلاش کنیم تا در روزها و ساعات پایانی ماه شریف شعبان با توبه و استغفار واقعی و دیگر اعمال واجب و مستحب در حد امکان کاستی های یک سال گذشته را جبران کنیم تا با یک آمادگی نسبی وارد این میهمانی الهی شویم
توجهات در آستانه ورود
کسی که در پی نورانی تر شدن است بداند که ماه رمضان آغاز یک سال جدید است برای بندگی. سال نوی که با یک میهمانی ویژه شروع می شود. میزبان معبود است و میهمان بندگان؛ ولی نه همه آنها.
رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره ماه مبارک رمضان فرمود:
وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ ؛ و آن ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید.[4]
روشن است که دعوت شدن به معنای شرکت در میهمانی نیست؛ میهمان به کسی می گویند که دعوت را بپذیرند و در مجلس میهمانی شرکت کند؛ پس برخلاف تصور رایج، همه مردم میهمان این ماه نمی شوند؛ میهمانان این ماه تنها کسانی خواهند بود که دعوت الهی را لبیک گویند و وارد این میهمانی شوند ورود هم به این معناست که دعوت شونده تا آنجا که ممکن است آداب آن میهمانی و ادب در برابر میزبان و سایر میهمانان را رعایت کند. خلاصه، میهمان این ماه کسی است که عطر و بوی این ماه را بگیرد؛ هر چند مختصر.
 
رمضان
توجهات پس از ورود
بنابر روایتی که نقل کردیم، ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداست و انسان در این ماه، مهمان الهی است. اما این به معنای حصر پذیرایی و روزی دهی خدا در این ماه نیست. از آنجا که رزق الهی مستمر[5] و هر نعمتی که هست از اوست[6] پس این تعبیر «میهمانی خدا» ، گویای یک روزی ویژه در یک فرصت خاص از سوی اوست.
اما آن رزق و روزی ویژه که در این ماه به دعوت شدگان یا همان میهمانان خدا عطا می شود چیست؟
سۆالی آشنا و آمیخته با طنزی وجود دارد که فصل آن ماه رمضان است با اینکه جدی است ولی نوع مردم با خنده و شوخی از کنارش می گذرند: که این چه مهمانی است؟! در میهمانی که به آدم گرسنگی و تشنگی نمی دهند!
غافل از اینکه این، یک مهمانی زمینی نیست که در آن میزبان با سفره ای پر از خوردنی ها و آشامیدنی ها از میهمانان پذیرایی کند؛ این یک میهمانی معنوی است که لازمه آن کم کردن گرایشهای مادی چون خوردن و آشامیدن و ترک جدی گناهان است.
کسی که در پی نورانی تر شدن است بداند که ماه رمضان آغاز یک سال جدید است برای بندگی. سال نوی که با یک میهمانی ویژه شروع می شود. میزبان معبود است و میهمان بندگان؛ ولی نه همه آنها
آیت الله جوادی آملی در این باره می فرمایند:
گذشته از آن رزق ظاهری، روزیهای دیگری هم هست که در فرصتهای مناسب توزیع می شود و مهمترین روزیی که در ماه مبارک رمضان به بندگان عطا می شود، معارف قرآن کریم است و در کنارش سنت معصومان علیهم السلام است و برکات دیگر. این ماه نزول قرآن است. قهراً انسان روزه می گیرد و به شب زنده داری موفق است تا از این ضیافت بهره ای ببرد و میزبانی خدا را ادراک کند.
پس این ماه، ماه ضیافت خداست و غذایی که خداوند در این ماه به انسان می دهد، معارف قرآن است و چون قرآن از عترت جدا نیستند[7]، در حقیقت ثقلین در این ماه روزی مهمانان الهی اند.
 
نتیجه اینکه:
 
1.تلاش کنیم تا در روزها و ساعات پایانی ماه شریف شعبان با توبه و استغفار واقعی و دیگر اعمال واجب و مستحب در حد امکان کاستی های یک سال گذشته را جبران کنیم تا با یک آمادگی نسبی وارد این میهمانی الهی شویم.
2.برای درک بهتر و بهره مندی بیشتر از برکات این ماه تا آنجا که ممکن است خود را مؤدب به آداب این ماه و رعایت حرمت آن کنیم.
3.در این ضیافت بزرگ الهی مهمترین و ارزشمند ترین پذیرایی معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است که بسته به میزان قرب و معرفت میهمانان به آنها داده می شود.
 
پی نوشت ها :
[1] منظور، کتاب «الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة» ؛ تألیف سید رضى الدین، على بن موسى بن طاووس حلى( 589- 664 هجرى) است که در موضوع ادعیه و اعمال سال و زیارات معصومین علیهم السلام به رشته تحریر در آمده است.
[2] وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً (79/اسراء)
[3]  مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، 2/829
[4] عیون أخبار الرضا علیه السلام 1/295
[5] ان الله هو الرزاق ذوالقوه المتین (58/ذاریات)
[6] ما بکم من نعمه فمن الله (53/نحل)
[7] در حدیث ثقلین درباره قرآن و اهل بیت ع آمده است: «لن یفترقا : هرگز از هم جدا نمی شوند.»


:: موضوعات مرتبط: قرآنی، شان نزول، مقالات قرآنی، انسان در قرآن، اخلاق در قرآن، فقه و حقوق در قرآن، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 30 تير 1391


تجزيه و تركيب حزب اول قرآن همراه با تعيين نوع وقف و ابتدا در هريك ازكلمات

تجزيه و تركيب حزب اول قرآن همراه با تعيين نوع وقف و ابتدا در هريك ازكلمات

علائم مورد استفاده
ت ـ تام .
ك ـ كافى .

ح ـ حسن .
ق ـ قبيح .
ج ـ جايز.

كلمات قرآنى ـ نقش آنها در جمله ـ وقف ـ ابتدا

بسم ـ جار و مجرور, متعلق به فعل محذوف (ابتداء) ـ ق ـ ت .
اللّه ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق .
الرحيم (1) ـ صفت براى اللّه ـ ت ـ ق .
الحمد ـ مبتدا ـ ق ـ ت .
للّه ـ جار و مجرور, متعلق به محذوف , خبر ـ ح ـ ق .
رب ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق .
العالمين (2) ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
الرحيم (3) ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
مالك ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق (ج ).
يوم ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
الدين (4) ـ مضاف اليه ـ ت ـ ق .
اياك ـ مفعول به براى نعبد ـ ق ـ ت .
نعبد ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
اياك ـ مفعول به مقدم ـ ق ـ ك .
نستعين (5) ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ت ـ ق .
اهدنا ـ اهد, فعل و فاعل (انت ), نا, مفعول به ـ ح ـ ت .
الصراط ـ مفعول به دوم ـ ح ـ ق .
المستقيم (6) ـ صفت براى الصراط ـ ح ـ ق .
صراط ـ بدل از الصراط ـ ق ـ ق (ج ).
الذين ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
انعمت ـ فعل و فاعل (ت ) ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور, متعلق به انعمت ـ ح ـ ق .
غير ـ بدل از الذين ـ ق ـ ق .
المغضوب ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور متعلق به المغضوب ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
لا ـ لا زايد, تاكيدكننده نفى ـ ق ـ ق .
الضالين (7) ـ معطوف به مغضوب ـ ت ـ ق .



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 5 تير 1391


مرور و تثبيت محفوظات گذشته

مرور و تثبيت محفوظات گذشته

يكي از وظايف مهم حافظ قرآن كه ازحفظ روزانه نيز اهميت بيشتري دارد: تلاش براي تثبيت و فراموش نكردن آياتي است كه قبلاً آنها را حفظ كرده است. بعضي افراد بعد از اينكه چند صفحه از قرآن را به خاطر سپردند از تكرار و ممارست روزانه غفلت مي‌ورزند و در پي افزايش محفوظات خود هستند و با اين كار جهت پيشرفت و به پايان رساندن قرآن عجله مي‌كنند، ... غافل از آن كه در صورت عدم تكرار روزانه به طور منظم تمام آيات گذشته را از ياد مي‌برند.

حافظ براي استحكام محفوظات به دو برنامه دقيق نيازمند است:

1. برنامه كوتاه مدت:
حافظ بايد روزانه به طور منظم آيات حفظ شده در پنج روز گذشته را تكرار نمايد، يعني اگر با خود قرار گذاشته كه هر روز يك صفحه را حفظ نمايد. بعد از حفظ آن بايد پنج صفحه گذشته را نيز حتماً تكرار نمايد و به هيچ عنوان از آن تخلف نكند.
قابل توجه است كه حافظان محفوظات گذشته را بايد به طور كامل از حفظ تكرار نمايد به روخواني آن اكتفا نكند.

2. برنامه بلند مدت:
در اين قسمت حافظ بايد با برنامه‌ريزي حساب شده روزانه حداقل يك دهم محفوظات خود را مرور نمايد، يعني اگر حافظ كل قرآن است بايد 3 جزء را در طول روز قرائت كند و اگر حافظ 5 جزء مي‌باشد، هر روز نيم جزء را مرور نمايد.

بنابراين بايد در مدت 10 روز تمام محفوظات خود را دوره كند و در صورت تخلف از اين برنامه به حفظ او خلل وارد خواهد آمد
.

حافظ مي‌تواند مقدار مرور خود را در طول روز تقسيم بندي كرده و در ساعات مختلفي آن را انجام دهد، مثلاً حافظ نصف قرآن مي‌تواند نيم جزء اوّل صبح و نيم جزء وسط روز و نيم جزء نيز آخر شب تلاوت نمايد.

اين مطلب را دوباره متذكر مي‌شويم كه نبايد محفوظات روز گذشته را از روي قرآن انجام دهد و حتماً بايد از حفظ بخواند



:: موضوعات مرتبط: حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 3 تير 1391


روش حفظ قرآن و رفع اشكالات

روش حفظ قرآن و رفع اشكالات

بعد از اينكه بحث از مقدمات و لوازم پيش نياز حفظ، (يعني اموري كه راه را براي به خاطرسپاري هموار مي‌سازد و در انسان آمادگي لازم را مي‌آفريند) اجمالاً گذشت، جاي آن دارد كه كار آمدترين روش حفظ نيز بيان شود.
هر شخصي بايد با توجه به ظرفيت ويژه و فرصت و زماني كه در اختيار دارد، راهي مناسب را در پيش بگيرد ولي شايد خطا نباشد اگر بگوييم همه راهها در واقع به طرق خاصي منتهي مي‌گردد، ولي در جزئيات با يكديگر مختلف و متفاوتند، آنچه همگان بر آن اتفاق دارند سه اصل عمده است:
1. تكرار
2. تمركز
3. دقت
حفظ قرآن چيزي جز تكرار نيست و كساني كه يك متن خاص را بارها تكرار مي‌كنند، سرانجام آن را به خاطر مي‌سپارند و اگر تكرار توأم با تمركز و دقت نيز باشد نتيجه مضاعف خواهد بود، دقت و تمركز در امر حفظ از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، همانگونه كه مي‌بينيم اگر از كسي پرسش شود كه پيراهن شما چند دكمه دارد؟ با اين حال كه روزانه چندين بار آن را مي‌پوشد و باز مي‌كند، نمي‌تواند آن را به درستي پاسخ گويد. به اين خاطر كه هنگام باز و بسته كردن دكمه‌ها دقت لازم را نداشته است، در حفظ قرآن نيز دقت در كنار تمركز و تكرار بسيار لازم و ضروري است.
براي حفظ كردن يك سوره طولاني خوب است، آن سوره به چند دسته از آيات (براساس موضوع و يا آهنگ آيات) تقسيم گردد و هر دسته را جداگانه حفظ كرده و به دسته‌هاي قبلي متصل كند. البته نيازي نيست حتماً يك دسته را در يك جلسه حفظ نمايد، بلكه مهم آن است كه در ذهن آن آيات را را در يك دسته و مجموعه قرار دهد، با اين كار حجم سوره كمتر به نظر مي‌رسد و حافظ تسلط بيشتري بر آن سوره خواهد داشت، مثلاً براي حفظ سوره نباء مي‌توان آن را به 3 گروه از آيات تقسيم كرد، ابتدا از آيه اوّل تا آيه شانزدهم كه غالباً بيان پديده‌هاي طبيعي است، در دسته اوّل و آيات هفدهم تا سي‌ام كه در وصف قيامت است در دسته دوّم و بقيه آيات در دسته سوّم قرار گيرد.

آيات به چه صورت حفظ شوند؟
ابتدا بايد آيات مشخص شده كه دسته‌بندي شده‌اند را چندين بار با دقت تمام و با تأني تلاوت گردد، بويژه كساني كه قادر به تلاوت قرآن با رعايت تجويد و لحن زيبا هستند مي‌توانند آيات را با صوت و با دقت و تمركز و تعمق بر روي كلمات و حركات تلاوت نمايند، زيرا اين عمل علاوه بر اينكه مانع از اشتباه حفظ كردن كلمات و حركات مي‌گردد، باعث آشنايي كلي با آيات مورد نظر نيز شده كه خود عامل مهمي در راحتي و سهولت حفظ است، در اين باره قرائت آيات همراه با نوار ترتيل به مراتب بهتر است.
براي حفظ يك آيه كوتاه بايد آن را با توجه كامل به حروف و كلمه موجود در آن چندين ‌بار تلاوت كرد، چون حفظ كردن چيزي جز دقت و تأمل قابل توجه بر روي هر يك از كلمات و استقرار آنها در ذهن نيست و تعداد و دفعات تكرار بستگي به توانايي حافظ و استعداد شخص و سخت يا آسان بودن آيه دارد. برخي افراد شايد با يك‌بار خواندن يك آيه كوتاه را به خاطر بسپارد و برخي به تكرار بيشتري نياز داشته باشند. بنابراين با چندين بار خواندن آيه (البته با دقت و تمركز نه خواندن معمولي) قسمت زيادي از آيه در ذهن جاي مي‌گيرد و بعد از آن بايد بدون استفاده از قرآن و به كمك حافظه آن را تلاوت كند و هر جا انسان كلماتي را فراموش كرد و نتوانست كلمات مورد نظر را در ذهن خود بيابد به قرآن رجوع نمايد و سپس آن را به ذهن بسپارد و چندين بار آن را از حفظ بخواند.
به همين ترتيب در مورد بقيه آيات عمل نمايد، تا اينكه بتواند آن را به طور كامل و به راحتي از حفظ بخواند، آن‌گاه آيه را حداقل 5 بار از حفظ بخواند تا مطمئن شود آن را خوب به خاطر سپرده است و بايد بتواند آن را روان و راحت بخواند نه با دشواري و سختي. و نكته مهم ديگر آن است كه تا آيه‌اي را به خوبي حفظ نكرده است، نبايد سراغ آيه ديگري برود و در صورت عدم توجه به اين مسئله قطعاً با مشكلاتي مواجه خواهد شد.
بعد از اتمام آيه اوّل و اطمينان به تسلط و استواري حفظ آن مي‌تواند سراغ آيه بعد برود و آن را به طريقي كه گفته شد حفظ نمايد.
پس از بخاطر سپردن كامل آن به آيه قبل برگردد و آن را از حفظ بخواند تا متوجه شود كه آن را همچنان خوب و روان مي‌خواند يا اينكه با اشكالاتي مواجه شده است، در صورت برخورد با اشكال، آن را برطرف نموده و آن گاه هر دو آيه اوّل و دوّم را با هم از حفظ بخواند.
پس از آن آيه سوّم را شروع كرده و پس از فارغ شدن از حفظ آن به طرقي كه گفته شد، آيات گذشته را با يكديگر بخواند و به خاطر بسپارد و به همين روش ادامه دهد تا مقدار آيات مقرر و تنظيم شده به پايان برسد.
بعد از آنكه آيات مشخص شده براي يك روز به پايان رسيد (با توجه به تصميم انسان كه چه مقدار را قرار گذاشته آن را حفظ نمايد، نصف صفحه و يا يك صفحه و يا ...) لازم است چندين بار همه آيات مورد نظر را به ترتيب و روان از حفظ بخواند و اگر به اشكالاتي برخورد كرد با مراجعه به قرآن آن را اصلاح نمايد و با تكرار، آن را به ذهن بسپارد.

ترتيب آيات:
لازم است تصوير دقيق مكان هر آيه و بلكه هر كلمه از آيه در صفحه، كاملاً به ذهن انتقال يابد و حافظ براي اين كار در هنگام حفظ و يا مرور بايد نگاهي دقيق به خط قران داشته باشد.

همچنين ترتيب آيات نيز بسيار قابل توجه و مهم است و بايد آن را به خاطر سپرد، براي حفظ ترتيب دو آيه بايد هميشه ابتدا و پايان هر آيه را با تكرار زياد به خاطر سپرد، و حافظ هنگام مرور يك آيه، مناسب است، انتهاي آن آيه را به قسمت ابتدايي آيه بعد متصل و با تكرار زياد آن بين آن دو ارتباط برقرار كند، به اين ترتيب بعد از پايان تلاوت يك آيه خود به خود آيه بعد نيز به خاطر مي‌آيد.



:: موضوعات مرتبط: حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 6 تير 1391


سفارش به حفظ قرآن از سـوى بـزرگـان دين

سفارش به حفظ قرآن از سـوى بـزرگـان دين

سخن شهيد ثانى
او يكى از دانشمندان بزرگ شيعه و قارى برجسته , درباره ى حفظ قرآن چنين مى گويد: ...
اگر كسى در خردسالى و دوران نوجوانى تحصيل علم راآغازكند, نظر به اين كه واجد صلاحيت تـرقـى و پيشرفت در مراحل مختلف علوم است و نيز داراى اهليت و آمادگى براى كسب فقاهت و بـصـيـرت ديـنـى از راه اسـتدلال و براهين است , بايد درآغاز كار به حفظ قرآن كريم و تجويد آن بـرمـبناى ضوابط معتبراشتغال ورزد, چون حفظ كردن قرآن كريم و تجويد صحيح آن مى تواند به صورت يك كليد مشكل گشاى متناسب و باورى توفيق آفرين درآيد و نيز جان و دل نورانيت يافته و انسان درزير سايه ى آن براى درك و فهم ساير علوم آمادگى پيداكند.
آن گاه كه محصل از حفظ و تـجـويـد و قـرائت قـرآن كـريم فارغ گشت , مى تواند سرگرم فراگرفتن علوم عربيت گردد.
, زيراعلوم عربيت نخستين ابزار فهم و مهم ترين اسباب درك علوم دينى است .
بنابراين , بايد نخست پـس از حفظ قرآن كريم علم صرف , علم نحو, علوم عربيت ديگر, فن منطق , علم كلام , علم اصول فـقـه , عـلم درايه الحديث , قرائت حديث , تفسيرآيات الاحكام , كتب فقهى و آن گاه كه دانشجو از تـمـام ايـن عـلوم ومعارف بهره ى لازم را دريافت كرد, مى تواند درتفسير قرآن كريم كار خويش را آغـازكند.
بنابراين همه ى اين علوم ودانش هاى مذكور مقدمه و زمينه ساز ورود در تفسير قرآن كريم است .



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 3 تير 1391


تجويد:
مقدمه
 
از آنجا که قرآن به زبان عربی نازل شده و برای تلاوت هر چه بهتر آن نیاز است که به زبان خاص خود و با قواعد و قوانین مربوط به همان زبان تلفظ شود لذا فراگیری علم تجوید که همانا زیبا خوانی و رعایت اصول تلفظ زبان عربی است، الزامی است. به طور مثال کلمه «الله الصمد »در زبان عربی اگر با (( ص )) تلفظ شود به معنای این است که خدا از هر چیز و از هرکس بی نیاز می باشد اما اگر همین جمله با (( س )) تلفظ شود که متأسفانه امروز در ایران تقریباً اکثر نمازگزاران با حرف (( س )) این جمله را تلفظ می کنند به این معنی است که خدا ( نعوذ بالله ) کودی است که در پای زراعت ریخته می شود . در راستای توضیحات یاد شده تصمیم گرفتیم که در زمینه تجوید قرآن مطالبی ذکر کنیم و برای این کار به کتب معتبر تجوید رجوع کرده و مطالب مفیدی را جمع آوری کرده ایم و ان شاء الله با یاری خداوند متعال از این پس می توانید از این مطالب بهره مند گردید. امیدواریم که از این مطالب استفاده کرده و بکار ببندید.
تجوید
 
 
 
تعريف تجويد:
 تجويد در لغت به معنى خوب وزيباگردانيدن، دراصطلاح علمى است كه بوسيله آن مخارج، صفات حروف، وقف، وصل، شدّومدّ، اظهار، اخفاء، غنه وغيره احكام تجويد شناخته مي شود، یا به قولی رعايت حق و مستحق حروف است.ّومدّ، اظهار، اخفاء، غنه وغيره احكام تجويد شناخته مي شود، یا به قولی رعايت حق و مستحق حروف است.
 
آموزش تجویددر نرم افزار قرآنی راشد:
 
آموزش تجوید
آموزش تجوید
آموزش تجوید
 
 

 

 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، مقالات قرآنی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 8 تير 1391


بعضی استثنائات قرآن

 

بعضی استثنائات قرآن

 

  

ءَاَعجَمِیٌ(سوره فصلت آيه 44): همزه دوم در این کلمه مابین همزه و الف خوانده می شود (قاعده تَسهیل).

 

 

 

مَجرِهَا(آیه 41 سوره هود): کسره در این کلمه به صورت کسره کشیده فارسی خوانده می شود (قاعده اِماله کبری).

 

 

 

لاتَامَنّا: در هنگام تلفظِ نونِ مُشدَّد، لَب ها را لحظه ای به حالت ضمه در می آوریم (قاعده اِشمام).

 

 

 

لکنَّا هُوَالله (آیه38 سوره کهف): الف بعد از نون در کلمه « لکنَّا »، هنگام وصل حذف می شود ولی در هنگام وقف خوانده می شود.

 

 

 

ضَعفٍ- ضَعْفاً -ضُعفٍ(در سه جای سوره روم): حرف «ض» در قرائت حفص از عاصم به دو حالت مضموم و مفتوح خوانده می شود.

 

 

 

یَبصُطُ(آیه245 سوره بقره)- بَصطَة(آیه69 سوره اعراف): هر دو به سین خوانده می شود.

 

 

 

بِمُصَیطِر(آیه22 سوره غاشیه)- اَلمُصَیطِرُون(آیه37 سوره طور): می توان هم به صورت سین خواند و هم به صورت صاد.

 

 

 

اَلظُّنُونَا، اَلرَّسُولا، اَلسَّبِیلا(به ترتیب آیا ت10-66-67سوره احزاب):

 

الف درهنگام وصل خوانده نمی شود، ولی در هنگام وقف خوانده می شود.

 

 

 

سَلاسِلا(آیه4 سوره دهر): در حالت وصل«سَلاسِلَ» خوانده می شود ولی در وقف به دو وجه تلفظ می شود:

 

                                  1. سَلاسِلا      2. سَلاسِل

 

 

 

 قَوَارِیرَا(آیه15،16 سوره دهر): هنگام وصل، در هر دو، الفِ دوم خوانده نمی شود«قَوَارِیرَ». ولی در حالت وقف، اولی با الف«قَوَارِیرَا» و دومی بدون الف و با سکون راء خوانده می شود«قَوَارِیر». 

بِئسَ الِاسمُ(آیه11 سوره حجرات): با کسره لام و حذف همزه « اسم » خوانده می شود. همچنین اگر بخواهیم از « الاسم» ابتدا کنیم دو وجه جایز است:   

 

 

 

1. اَلِسمُ       2. لِسم



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، مقالات قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 22 خرداد 1391


وقف در قرآن مجيد

 

وقف در قرآن مجيد
 
 
 
هر گاه در وقت تلاوت قرآن كريم، در آخر و يا وسط آیه صوت قطع شود، طورى كه کلمه ای را از كلمه ای ديگر جدا سازد، « وقف » صورت مى گیرد و عمل معكوس آن را « وصل » مي گويند.
 
نکته: البته نباید تفاوت قطع صوت بدون نفس گیری « سَکت » را با قطع صوت همراه با تجدید نفس « وقف » نادیده گرفت.
 
وقف هاى قرآن مجيد ( 4 ) نوع است:
 
 
      1. تام       2. کافی      3. حسن     4. قبیح
 
وقف تام :آنست كه ميان عبارت ماقبل و ما بعد هیچ مناسبت لفظى و معنوى وجود ندارد، در واقع عبارت دوم موضوعی جدید را بیان می کند.
 
برای مثال: وقف در كلمه « المفلحون » (آیه5 سوره بقره ) زيرا در این کلمه اوصاف مؤمنان ختم گرديده ودر آيه بعدى« ان الذين کفروا » اوصاف كافران آغاز مى گردد.
 
وقف كافى:آنست كه ميان عبارت ما قبل و ما بعد آن ارتباط لفظى وجود ندارد ولی در معنای عام و موضوع با یکدیگر مرتبطند.
 
مانند: « ذلك الكتابُ لا ريب فيه » زيرا عبارت لارَيبَ فِيه با عبارت ما بعدش« هُدًى لِلمُتَّقين » تعلق لفظى نداشته اما در معنا با يكديگر ارتباط دارند.
 
وقف حسن: آنست که میان عبارت ماقبل و مابعد آن ارتباط موضوعی وجود دارد، جمله اول نیز به تنهایی مفید است ولی جمله دوم به نفس خود مفید نیست و برای کامل شدنِ معنی به جمله اول احتیاج دارد.
 
مثال: در سوره فاتحه، وقف در ((الحمدلله)) حسن است، چون جمله مفیدی را تشکیل می دهد ولی ابتدا به ((رَبِّ)) صحیح نیست، زیرا کلمه((رَبِّ)) صفت((الله)) است و موصوف و صفت باید در کنار هم بیاید.
 
وقف قبيح : وقفی است که بین ماقبل و مابعد آن ارتباط شدیدی وجود دارد، به طوری که اگر وقف کنیم معنى فاسد مي گردد.
 
مانند وقف در: ((ياايُّهاالَّذينَ ءَامَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلوة *... ))
 
                    ((اِنّ الله لایَستَحی *... ))
 
نکته: ابتدای قبیح نیز وجود دارد،
 
مانند:             (( ...یَدُاللهِ مَغلُولَةٌ ))
 
                   (( ...اِنَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلاثَةٍ ))
 
                   (( ...عُزَیرٌ ابنُ اللهِ ))
 
 
 
علامات وقف
 
دانستن علامات وقف و رعايت نمودن آنها براى قارى قرآن مجيد ضرورى بوده و باید مطابق به آنها وقف صورت گيرد که به قرار ذيل است:
 
م )) علامت وقف لازم است، اگر وصل شود فساد معنی را به همراه دارد .
 
ط )) علامت وقف مطلق است، بهتر اين است كه در اينجا وقف نموده و از مابعد آن ابتدا كرده شود .
 
ج )) علامت وقف جائز است، وقف و وصل هر دو جائز است.
 
ص )) علامت وقف مُرَخَّص است، بايد وصل شود و این وقف فقط برای تجدید نفس در هنگام تلاوت آیات طولانی است.
 
لا )) علامت عدم وقف است ، يعنى قارى نبايد دراينجا وقف كند .
قف )) علامت توقف است، به معنای ایستاده شو .
 
سَكته یا س )) علامت قطع صوت بدون تجدید نفس به اندازه دو حرکت است. در قرآن کريم در اين آيات سکته وارد است:
 
وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا (سکته) قَيِّمًا   (18:1)
 
مِنْ مَرْقَدِنَا (سکته) هَذَا مَا وَعَدَ   (36:52)
 
وَقِيلَ مَنْ (سکته) رَاقٍ   (75:27)
 
كَلَّا بَلْ (سکته) رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ   (83:14)
 
مَا أَغْنَى عَنِّي مَالِيَهْ (سکته) هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ   (68:28)
 
وقفه )) در نزد اکثر دانشمندان علامت سكته دراز است كه نسبت به سكته بیشتر مكث مي شود.
 
صلى )) علامت وصل اُولى است، يعنى وصل نمودن افضل و بهتر است.
 
قلی )) علامت وقف اُولی است، یعنی وقف کردن افضل و بهتر است.


:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، مقالات قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 22 شهريور 1390


آشنایی با سوره های قرآن

این بخش شامل 114 فایل mp3 میباشد که به معرفی هرکدام از سوره های قرآن کریم می پردازد

شان نزول-محتوای سوره-خلاصه ای از مطالب مهم سوره و .............

زمان هر فایل بین13تا15 دقیقه میباشد.



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، ترجمه، ترجمه متنی، ترجمه صوتی، اهل البیت، حفظ قرآن کریم، شان نزول، مقالات قرآنی، جهان،طبیعت و کیهان در قرآن، انسان در قرآن، اخلاق در قرآن، فقه و حقوق در قرآن، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 15 ارديبهشت 1391


بررسي قراات قرآني از ديدگاه شيعه

بررسي قراات قرآني از ديدگاه شيعه

چکیده:
با توجه به ويژگيهاي خط عربي و وجود لهجه هاي مختلف در ميان اقوام عرب در باره قرائت قرآن و ادا کلمات نوراني آن، اختلافاتي در باره قرائت قرآن در ميان مسلمانان از همان آغازين روزهاي گسترش اسلام پديدار گشت. ناتواني عده اي در فراگيري و قرائت قرآن کَما انزل و شوق قرائت و تعليم آن موجبات نشر اختلافاتي در قرائت گرديد و اين همه بعد از تلاش خلفا بويژه عثمان براي محو اختلافات صورت مي گرفت با گذشت نزديک به يک قرن از نزول قرآن عده اي آشنا به فن قرائت با نام امامان قرائت در ميان مردم شهرت و اعتباري يافتند و به تعليم قرآن پرداختند و گروهي ديگر که به راويان قراءات مشهور گرديدند به ثبت و نقل آنچه از امامان قرائت مي يافتند، مبادرت نمودند. با گذشت زمان و تدوين علم قراءات و تعيين عدد قراء توسط محققين علوم قرآني مانند ابن مجاهد بحث تواتر قراءات و رد و اثبات آن در ميان مسلمين و اهل نظر بالا گرفت. (اين مقاله بررسي مختصر تاريخچه قراءات و بيان ديدگاه علماء شيعه در باره تواتر و يا عدم تواتر آن مي باشد.)
 �
كليد واژه: قرآن کریم،علم قرائات،علماء امامیه، تواتر قراءات، حدیث سبعة احرف

نویسنده:فواديان محمدحسن، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تهران�

متن کامل مقاله در فایل پی دی اف می باشد.

منبع: پايگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، قرائت، مقالات قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در شنبه 4 تير 1390


:: برنامه اندرویدی آموزش نماز
:: دریافت اپلیکیشن اندرویدی صحبفه سجادیه
:: برنامه اندرویدی آشنایی با سور قرآن
:: آموزش برنامه سازی اندروید با اپ اینونتور
:: اپلیکیشن آموزش تجوید
:: ترتیل عامرالکاظمی
:: نرم افزار اندروید راشــــد
:: نرم افزار اندروید آشنایی با سوره های قرآن
:: دانلود نرم افزار قرآنی راشد( 19/12/1395)
:: دوره کامل آشنایی با سوره های قرآن کریم(منبع رادیو قرآن)
:: دانلود آموزش صوت و لحن استادکامیاب و استاد رحیم خاکی
:: دانلود کتاب صوتی آموزش تجوید
:: سوره نور آیه 19
:: دانلود فیلم ترتیل زیبای سوره یاسین
:: نمایه صفحه اصلی نرم افزار قرآنی راشد
:: بخش قرائت مجلسی در نرم افزار قرآنی راشد
:: معرفی بخش ترتیل و قرائت تحقیق درسی نرم افزار قرآنی راشد
:: دانلود نرم افزار آموزش تجوید
:: وقف در قرآن مجید
:: افزايش گرايش به تشيع در مصر در پی شهادت علامه حسن شحاته
:: کلیپهای آموزش حفظ
:: فیلم شهادت دکتر شیخ حسن شحاته
:: نيازمندى خلفاء بوجود على عليه السلام
:: ولادت حضرت علی علیه السلام
:: ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر مبارک
:: امیرالمومنین علی علیه السلام
:: دانلود فایل پاور پوینت نرم افزار قرآنی راشد
:: ولادت حضرت فاطمه زهراء و روز زن مبارکباد
:: دانلود راهنمای اعمال تنظیمات زبان فارسی برای ویندوز xp
:: ایام فاطمیه تسلیت باد

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد





به وبلاگ من خوش آمدید. اَللّهُمَّ اِنّی قَدْ قَرَأْتُ ما قَضَیْتَ مِنْ كِتابِكَ الَّذی اَنْزَلْتَ عَلی نَبِیِّكَ الصّادِقِ، فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنا. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِمَّنْ یُحِلُّ حَلالَهُ وَ یُحَرِّمُ حَرامَهُ، وَ یُؤْمِنُ بِمُحْكَمِهِ وَ مُتَشابِهِهِ، وَ اجْعَلْهُ لی اُنْساً فی قَبْری، وَ اُنْساً فی حَشْری، وَ اجْعَلْنی مِمَّن تُرَقّیهِ بِكُلِّ ایَهٍ قَرَأَها دَرَجَهً فی اَعْلا عِلِّیّینَ، امینَ رَبَّ الْعالَمینَ. این وبلاگ برای معرفی نرم افزار راشد(نرم افزار مخصوص آموزش تجوید وصوت و لحن در قرائت قرآ ن مجید ایجاد گردیده است.مارا از نظرات خود بهرمند سازید. این نرم افزار رایگان است با تشکر احمدی a.ahmadi54@gmail.com
a.ahmadi1354@yahoo.com




:: بهمن 1402;
:: آذر 1401;
:: فروردين 1399;
:: فروردين 1398;
:: دی 1397;
:: اسفند 1395;
:: ارديبهشت 1395;
:: مهر 1393;
:: تير 1393;
:: خرداد 1393;
:: فروردين 1393;
:: بهمن 1392;
:: مهر 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1392;
:: خرداد 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: شهريور 1391;
:: مرداد 1391;
:: تير 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: اسفند 1390;
:: شهريور 1390;
:: تير 1390;
:: خرداد 1390;
:: ارديبهشت 1390;

آبر برچسب ها

قرآن , آموزش , ماه , رمضان , http://www , quranhefz , ir/clip/ , عجم , حضرت علی علیه السلام , قرائت , صبا , شحات انور , نهاوند عبدالباسط , سوره یس , کتاب فلش ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by rashed