صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::قرآنی
::آموزش تجوید
::آموزش صوت و لحن
::صوت
::لحن
::صبا
::نهاوند
::عجم
::بیات
::سه گاه
::چهارگاه
::رست
::رمل
::نگریز
::حجاز
::ترجمه
::ترجمه متنی
::ترجمه صوتی
::تفسیر
::قرائت
::اهل البیت
::حفظ قرآن کریم
::شان نزول
::مقالات قرآنی
::قصص قرآنی
::جهان،طبیعت و کیهان در قرآن
::انسان در قرآن
::اخلاق در قرآن
::فقه و حقوق در قرآن
::نرم افزار قرآنی راشد


مصطفی امینی خواه
ضیاءالصالحین
گلمکان قرآن جوانان
سایت مقام معظم رهبری
کتابهای استاد مطهری
بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری
شهید مطهری
فروشگاه قرآنی تنغیم
انس با قرآن
قرآن آنلاین
شبکه اجتماعی سرآمد
شبکه پویا
علی علامه(برترین مطالب عمومی
میهن وب گستر
عالم المقامات
روابط عمومی رادیو قرآن
انتشارات جامعه قاریان قرآن مشهد
پایگاه مجازی آموزش حفظ قرآن کریم
حکومت اسلامی(مجلس خبرگان رهبری
پایگاه قرآنی آموزشی شفا
وبسایت شخصی استادحامدشاکرنژاد
آموزش قرآن کریم
دایرکتوری افسران ارزشی
پژوهش سرای فریمان
عصر رهــــایی
درگاه جامع آموزش قرآن کریم
مدیریت ورزشی
دارالقرآن کریم(سایت رشد
شبکه قرآن تبیان
درگاه جامع آموزش قرآن کریم
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: احمدی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 193
بازدید هفته : 353
بازدید ماه : 351
بازدید کل : 43723
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 202
تعداد آنلاین : 1

سایت موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ریاست جمهوری




قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

مخلوقات ذهنی یک جوجه وبلاگ نویس

نرم افزار قرآنی راشد







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


کتاب قرآن کلاس پنجم بصورت یک فایل فلش زیبا

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 10 آذر 1391


دانلود نرم افزار آموزش روانخوانی

نوشته شده توسط احمدی در یک شنبه 9 اسفند 1397


دانلود آموزش تجوید(منبع سایت سازمان دارالقرآن کریم)

نوشته شده توسط احمدی در دو شنبه 17 خرداد 1393


پذیرایی ویژه خدا در میهمانی رمضان
پذیرایی ویژه خدا در میهمانی رمضان
 
رمضان

 

 

 
توجهات قبل از ورود
وقتی کتاب های سیر و سلوک، نظیر کتاب های مرحوم ابن طاووس را بررسی کنید[1]، خواهید دید که او در تنظیم اعمال سال، اول از ماه مبارک رمضان شروع کرده و آخر کتاب را به ماه شعبان ختم می کند. این نشان می دهد که اول سال برای کسی که اهل سیر و سلوک است، ماه مبارک رمضان است و آخر سال او هم ماه شعبان ؛ برخلاف اهل طبیعت که اول سالشان فروردین است و پایان سالشان اسفند یا اهل درس و مدرسه که اول سالشان مهر است و پایان سالشان خرداد؛ که البته یک وجه اشتراکی وجود دارد و آن اینکه برای اتمام یک سال خوب و شروع یک سال خوبتر باید تمام همت خود را به کار گرفت تا در باقیمانده سال، کاستی ها را جبران کرد و برای شروع سال جدید کمر همت را محکم بست.
از اینجا معلوم می شود چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله با اینکه در تمام دوازده ماه اهل شب زنده داری بود[2]؛ وقتی به ماه شعبان می رسید تلاش او شدت می گرفت و سیره اش چنین می شد:
«كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ‏»[3]
رسول خدا صلی الله علیه و آله بر روزه روزها و شب زنده داری شبهای این ماه مداومت و کوشش فراوان داشت.
آن حضرت تا در قید حیات دنیا بودند برای ماه شعبان خصوصیتی قائل بودند که برای ماههای دیگر نبودند و این نبود جز اینکه ماه شعبان، پایان سال اعتقادی، اخلاقی و عملی یک رهرو راه خداست.
تلاش کنیم تا در روزها و ساعات پایانی ماه شریف شعبان با توبه و استغفار واقعی و دیگر اعمال واجب و مستحب در حد امکان کاستی های یک سال گذشته را جبران کنیم تا با یک آمادگی نسبی وارد این میهمانی الهی شویم
توجهات در آستانه ورود
کسی که در پی نورانی تر شدن است بداند که ماه رمضان آغاز یک سال جدید است برای بندگی. سال نوی که با یک میهمانی ویژه شروع می شود. میزبان معبود است و میهمان بندگان؛ ولی نه همه آنها.
رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره ماه مبارک رمضان فرمود:
وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ ؛ و آن ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید.[4]
روشن است که دعوت شدن به معنای شرکت در میهمانی نیست؛ میهمان به کسی می گویند که دعوت را بپذیرند و در مجلس میهمانی شرکت کند؛ پس برخلاف تصور رایج، همه مردم میهمان این ماه نمی شوند؛ میهمانان این ماه تنها کسانی خواهند بود که دعوت الهی را لبیک گویند و وارد این میهمانی شوند ورود هم به این معناست که دعوت شونده تا آنجا که ممکن است آداب آن میهمانی و ادب در برابر میزبان و سایر میهمانان را رعایت کند. خلاصه، میهمان این ماه کسی است که عطر و بوی این ماه را بگیرد؛ هر چند مختصر.
 
رمضان
توجهات پس از ورود
بنابر روایتی که نقل کردیم، ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداست و انسان در این ماه، مهمان الهی است. اما این به معنای حصر پذیرایی و روزی دهی خدا در این ماه نیست. از آنجا که رزق الهی مستمر[5] و هر نعمتی که هست از اوست[6] پس این تعبیر «میهمانی خدا» ، گویای یک روزی ویژه در یک فرصت خاص از سوی اوست.
اما آن رزق و روزی ویژه که در این ماه به دعوت شدگان یا همان میهمانان خدا عطا می شود چیست؟
سۆالی آشنا و آمیخته با طنزی وجود دارد که فصل آن ماه رمضان است با اینکه جدی است ولی نوع مردم با خنده و شوخی از کنارش می گذرند: که این چه مهمانی است؟! در میهمانی که به آدم گرسنگی و تشنگی نمی دهند!
غافل از اینکه این، یک مهمانی زمینی نیست که در آن میزبان با سفره ای پر از خوردنی ها و آشامیدنی ها از میهمانان پذیرایی کند؛ این یک میهمانی معنوی است که لازمه آن کم کردن گرایشهای مادی چون خوردن و آشامیدن و ترک جدی گناهان است.
کسی که در پی نورانی تر شدن است بداند که ماه رمضان آغاز یک سال جدید است برای بندگی. سال نوی که با یک میهمانی ویژه شروع می شود. میزبان معبود است و میهمان بندگان؛ ولی نه همه آنها
آیت الله جوادی آملی در این باره می فرمایند:
گذشته از آن رزق ظاهری، روزیهای دیگری هم هست که در فرصتهای مناسب توزیع می شود و مهمترین روزیی که در ماه مبارک رمضان به بندگان عطا می شود، معارف قرآن کریم است و در کنارش سنت معصومان علیهم السلام است و برکات دیگر. این ماه نزول قرآن است. قهراً انسان روزه می گیرد و به شب زنده داری موفق است تا از این ضیافت بهره ای ببرد و میزبانی خدا را ادراک کند.
پس این ماه، ماه ضیافت خداست و غذایی که خداوند در این ماه به انسان می دهد، معارف قرآن است و چون قرآن از عترت جدا نیستند[7]، در حقیقت ثقلین در این ماه روزی مهمانان الهی اند.
 
نتیجه اینکه:
 
1.تلاش کنیم تا در روزها و ساعات پایانی ماه شریف شعبان با توبه و استغفار واقعی و دیگر اعمال واجب و مستحب در حد امکان کاستی های یک سال گذشته را جبران کنیم تا با یک آمادگی نسبی وارد این میهمانی الهی شویم.
2.برای درک بهتر و بهره مندی بیشتر از برکات این ماه تا آنجا که ممکن است خود را مؤدب به آداب این ماه و رعایت حرمت آن کنیم.
3.در این ضیافت بزرگ الهی مهمترین و ارزشمند ترین پذیرایی معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است که بسته به میزان قرب و معرفت میهمانان به آنها داده می شود.
 
پی نوشت ها :
[1] منظور، کتاب «الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة» ؛ تألیف سید رضى الدین، على بن موسى بن طاووس حلى( 589- 664 هجرى) است که در موضوع ادعیه و اعمال سال و زیارات معصومین علیهم السلام به رشته تحریر در آمده است.
[2] وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً (79/اسراء)
[3]  مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، 2/829
[4] عیون أخبار الرضا علیه السلام 1/295
[5] ان الله هو الرزاق ذوالقوه المتین (58/ذاریات)
[6] ما بکم من نعمه فمن الله (53/نحل)
[7] در حدیث ثقلین درباره قرآن و اهل بیت ع آمده است: «لن یفترقا : هرگز از هم جدا نمی شوند.»


:: موضوعات مرتبط: قرآنی، شان نزول، مقالات قرآنی، انسان در قرآن، اخلاق در قرآن، فقه و حقوق در قرآن، ،

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 30 تير 1391


درس4تجویدسطح1

ضمه نام يكي از حركات قرآني است كه به دو شكل كوتاه () و كشيده (و ) به كار مي رود.
ضمه كوتاه مانند حركت حرف اول در اين كلمات:

 

ضمه كشيده مانند حركت حرف اول در اين كلمات:

 

صداي ضمه كوتاه همانند صداي ضمه كشيده است. با اين تفاوت كه ضمه كوتاه كمي كمتر كشيده مي شود.
به اين كلمات دقت كنيد:

 

حرف اول هر كلمه داراي ضمه كوتاه و حرف دوم آن داراي ضمه كشيده است. بايد دقت داشته باشيد كه حروف درشت با اين حركت نيز كمي درشت تر خوانده شوند.

حروف زير را با توجه به لهجه عربي بخوانيد:

 

 

حروف زير را بخوانيد.

 

كلمات زير را همانند مثال به صورت بخش، بخش بخوانيد:

 

 

كلمات و عبارات هر خط را با يك نفس به صورت روان و پيوسته بخوانيد:

 

1. هر گاه هاء آخر كلمه (ـه – ه) با حرف واو كوچك (و) همراه شود. صداي ضمه آن كشيده مي شود.

 

2. هر گاه بر روي الف، در پايان كلمه، علامتي شبيه به يك دايره اي كوچك قرار گيرد، به معناي آن است كه آن الف هيچ گاه خوانده نمي شود.

 

3. هر حرفي كه داراي حركت ضمه (كوتاه يا كشيده) باشد يك بخش كلمه را تشكيل مي دهد.

 


1-  هر گاه ( راء ) با يكي از دو حركت ضمه ( كوتاه - كشيده ) همراه شود درشت خوانده مي‌شود.

 

تمرين:

1. حروفي را كه داراي فتحه، كسره و ضمه (كوتاه يا كشيده) مي باشند از سوره كافرون بيابيد و هر كدام را در ستون ويژه خود در جدول بنويسيد.

2. حروف زير را بخوانيد.

3. كلمات زير را به صوط بخش، بخش بخوانيد:

4. كلمات و عبارات هر خط را با يك نفس به صورت روان و پيوسته بخوانيد:


 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، ،

نوشته شده توسط احمدی در پنج شنبه 8 تير 1391


درس1تجوید


زبان قرآن، همان زبان عربي است.
اين زبان داراي 28 حرف است.
اسامي اين حروف عبارت است از:

 


هر كدام از اين حروف، تلفظ ويژه اي دارد.
چنانچه به طور صحيح تلفظ شوند، شنونده مي تواند آنها را به خوبي تشخيص دهد.
در ميان اين حروف تعداد هفت حرف همواره درشت تلفظ مي شوند، و بيست و يك حرف ديگر نازك و رقيق.(1)
حروفي كه درشت تلفظ مي شوند عبارتند از:
 

 

حروفي كه نازك و كم حجم تفظ مي شوند عبارتند از:

 


توجه: دو حرف (راء) و (لام) گاهي شبيه به حروف درشت تلفظ مي شوند كه در درسهاي بعد با آن دو بيشتر آشنا مي شويد.
حروف الفباي عربي همانند حروف الفباي فارسي به كمك حركات و علامات به تلفظ در مي آيند.


 

 


اما در زبان فارسي به علت آشنايي با كلمات، خواننده را از به كارگيري حركات و علامات، بي نياز مي سازد.

 


1- به خاطر سپردن اين حروف تنها كافي نيست و براي فراگيري آن بايد بسيار تمرين كرد.



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، ،

نوشته شده توسط احمدی در پنج شنبه 8 تير 1391


تجزيه و تركيب حزب اول قرآن همراه با تعيين نوع وقف و ابتدا در هريك ازكلمات

تجزيه و تركيب حزب اول قرآن همراه با تعيين نوع وقف و ابتدا در هريك ازكلمات

علائم مورد استفاده
ت ـ تام .
ك ـ كافى .

ح ـ حسن .
ق ـ قبيح .
ج ـ جايز.

كلمات قرآنى ـ نقش آنها در جمله ـ وقف ـ ابتدا

بسم ـ جار و مجرور, متعلق به فعل محذوف (ابتداء) ـ ق ـ ت .
اللّه ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق .
الرحيم (1) ـ صفت براى اللّه ـ ت ـ ق .
الحمد ـ مبتدا ـ ق ـ ت .
للّه ـ جار و مجرور, متعلق به محذوف , خبر ـ ح ـ ق .
رب ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق .
العالمين (2) ـ مضاف اليه ـ ح ـ ق .
الرحمن ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
الرحيم (3) ـ صفت براى اللّه ـ ح ـ ق (ج ).
مالك ـ صفت براى اللّه ـ ق ـ ق (ج ).
يوم ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
الدين (4) ـ مضاف اليه ـ ت ـ ق .
اياك ـ مفعول به براى نعبد ـ ق ـ ت .
نعبد ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ك ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ك .
اياك ـ مفعول به مقدم ـ ق ـ ك .
نستعين (5) ـ فعل و فاعل (نحن ) ـ ت ـ ق .
اهدنا ـ اهد, فعل و فاعل (انت ), نا, مفعول به ـ ح ـ ت .
الصراط ـ مفعول به دوم ـ ح ـ ق .
المستقيم (6) ـ صفت براى الصراط ـ ح ـ ق .
صراط ـ بدل از الصراط ـ ق ـ ق (ج ).
الذين ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
انعمت ـ فعل و فاعل (ت ) ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور, متعلق به انعمت ـ ح ـ ق .
غير ـ بدل از الذين ـ ق ـ ق .
المغضوب ـ مضاف اليه ـ ق ـ ق .
عليهم ـ جار و مجرور متعلق به المغضوب ـ ح ـ ق .
و ـ حرف عطف ـ ق ـ ق .
لا ـ لا زايد, تاكيدكننده نفى ـ ق ـ ق .
الضالين (7) ـ معطوف به مغضوب ـ ت ـ ق .



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 5 تير 1391


سفارش به حفظ قرآن از سـوى بـزرگـان دين

سفارش به حفظ قرآن از سـوى بـزرگـان دين

سخن شهيد ثانى
او يكى از دانشمندان بزرگ شيعه و قارى برجسته , درباره ى حفظ قرآن چنين مى گويد: ...
اگر كسى در خردسالى و دوران نوجوانى تحصيل علم راآغازكند, نظر به اين كه واجد صلاحيت تـرقـى و پيشرفت در مراحل مختلف علوم است و نيز داراى اهليت و آمادگى براى كسب فقاهت و بـصـيـرت ديـنـى از راه اسـتدلال و براهين است , بايد درآغاز كار به حفظ قرآن كريم و تجويد آن بـرمـبناى ضوابط معتبراشتغال ورزد, چون حفظ كردن قرآن كريم و تجويد صحيح آن مى تواند به صورت يك كليد مشكل گشاى متناسب و باورى توفيق آفرين درآيد و نيز جان و دل نورانيت يافته و انسان درزير سايه ى آن براى درك و فهم ساير علوم آمادگى پيداكند.
آن گاه كه محصل از حفظ و تـجـويـد و قـرائت قـرآن كـريم فارغ گشت , مى تواند سرگرم فراگرفتن علوم عربيت گردد.
, زيراعلوم عربيت نخستين ابزار فهم و مهم ترين اسباب درك علوم دينى است .
بنابراين , بايد نخست پـس از حفظ قرآن كريم علم صرف , علم نحو, علوم عربيت ديگر, فن منطق , علم كلام , علم اصول فـقـه , عـلم درايه الحديث , قرائت حديث , تفسيرآيات الاحكام , كتب فقهى و آن گاه كه دانشجو از تـمـام ايـن عـلوم ومعارف بهره ى لازم را دريافت كرد, مى تواند درتفسير قرآن كريم كار خويش را آغـازكند.
بنابراين همه ى اين علوم ودانش هاى مذكور مقدمه و زمينه ساز ورود در تفسير قرآن كريم است .



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، حفظ قرآن کریم، مقالات قرآنی، نرم افزار قرآنی راشد، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 3 تير 1391


روز معلم مبارک

نوشته شده توسط احمدی در یک شنبه 30 تير 1391


امکانات جدید در نرم افزار قرآنی راشد(رایگان

نسخه جدید با حجم اطلاعات بالا و حجم فضای مورد نیاز کم بر روی هارد دیسک طراحی و ساخته شد

 

امکانات:

1- آموزش روخوانی وروانخوانی

2- آموزش تجویددانلود

3- آموزش صوت ولحن(با استفاده از دروس 4استاد بزرگ کشوری

دانلود آموزش صوت و لحن استاد خاکی

 

 

 

4- قرائت تحقیق درسی کل قرآن به تفکیک سوره با صدای اساتید عبدالباسط و منشاوی

5- ترتیل کل قرآن به تفکیک سوره با صدای استاد منشاوی

6- ترتیل و ترجمه صوتی آیه به آیه کل قرآن باصدای استاد پرهیزگاری و آقای هدایتی(ترجمه استاد فولادوند

7- ترجمه صوتی کل قرآن به تفکیک سوره با صدای استاد هدایتی(ترجمه استاد فولادوند

8- مجموعه قرائتهای مجلسی استاد منشاوی (47 قرائت)+105قرائت از استاد مصطفی اسماعیل+134قرائت از استاد عبدالباسط+60قرائت زیبا از استاد شحات انور

9- مجموعه قرائتهای زیبا از اساتید مصری(غلوش+حصان+متولی+نعینع و.........)

10 - دوره کامل ترجمه تفسیر المیزان با قابلیت جستجو به تفکیک سوره و موضوع

11- دوره کامل تفسیر نمونه به تفکیک سوره های قرآن مجید

12- مجموعه کتب مذهبی(اصول کافی - توحید شیخ صوق و ...............

13- تعیین اوقات شرعی نقاط مختلف جهان

14- دوره کامل  آشنایی با سوره های قرآن کریم(منبع رادیو قرآن)

15- نرم افزار المبین را که بصورت رایگان ارائه شده بصورت ضمیمه همراه خود دارد

16- ارائه قرآن الکترونیکی با ترجمه فارسی وانگلیسی (منبع سایت پارس قرآن

و ................

 

 

 

دانلود نرم افزار کمکی مورد نیاز نرم افزار قرآنی راشد(ضروری)



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، آموزش صوت و لحن، صوت، لحن، صبا، نهاوند، عجم، بیات، سه گاه، چهارگاه، رست، رمل، نگریز، حجاز، ،

نوشته شده توسط احمدی در شنبه 30 تير 1391


دانلود آموزش صوت ولحن برنامه مصباح (استاد حاج احمدابوالقاسمی)

نوشته شده توسط احمدی در پنج شنبه 1 تير 1393


رادیو قرآن

نوشته شده توسط احمدی در دو شنبه 3 تير 1391


دو دریایی که در هم داخل نمیشوند

">

محل رخداد این زیبایی،شهر توریستی اسکاگن؛ شمالی ترین شهر دانمارک است . . .
جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند.
دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابراین این حائل به وجود می آید

In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight. This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea. Two different seas can not be combined together thus creating this line

 

و شاید این همان چیزی باشد که در قرآن آمده است

سورة مباركه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (۱۹) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (۲۰) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۱) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲)
۱۹. دو دريا را به گونه اي روان كرد كه با هم برخورد كنند.۲۰. اما ميان آن دو حد فاصلي است كه به هم تجاوز نمي کنند.۲۱. پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟
۲۲. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.


سوره مباركه فرقان آیه ۵۳:
« و هو الذي مَرَجَ البحرينِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَينَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست كسي كه دو دريا را موج زنان به سوي هم روان كرد اين يكي شيرين و آن يكي شور و تلخ است وميان آندو حريمي استوار قرار داد.

سوره مباركه فاطر آيه ۱۲:
وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
اين دو دريا يکسان نيستند: يکی آبش شيرين و گواراست و يکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خوريد، و از آنها چيزهايی برای آرايش تن خويش بيرون می کشيد و می بينی که کشتي ها برای يافتن روزی و غنيمت، آب را می شکافند و پيش می روند، باشد که سپاسگزار باشيد.

سوره مباركه نمل آيه ۶۱:
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَينَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۶۱﴾
[آيا شريكانى كه مى‏پندارند بهتر است‏] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن، كوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و ميان دو دريا برزخى گذاشت؟ آيا معبودى با خداست؟ [نه،] بلكه بيشترشان نمى‏دانند.



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در دو شنبه 9 خرداد 1393


عبدالباسط سوره ضحی

نوشته شده توسط احمدی در یک شنبه 1 فروردين 1393


قرائت سوره مریم عبدالباسط

نوشته شده توسط احمدی در یک شنبه 28 تير 1391


تجويد:
مقدمه
 
از آنجا که قرآن به زبان عربی نازل شده و برای تلاوت هر چه بهتر آن نیاز است که به زبان خاص خود و با قواعد و قوانین مربوط به همان زبان تلفظ شود لذا فراگیری علم تجوید که همانا زیبا خوانی و رعایت اصول تلفظ زبان عربی است، الزامی است. به طور مثال کلمه «الله الصمد »در زبان عربی اگر با (( ص )) تلفظ شود به معنای این است که خدا از هر چیز و از هرکس بی نیاز می باشد اما اگر همین جمله با (( س )) تلفظ شود که متأسفانه امروز در ایران تقریباً اکثر نمازگزاران با حرف (( س )) این جمله را تلفظ می کنند به این معنی است که خدا ( نعوذ بالله ) کودی است که در پای زراعت ریخته می شود . در راستای توضیحات یاد شده تصمیم گرفتیم که در زمینه تجوید قرآن مطالبی ذکر کنیم و برای این کار به کتب معتبر تجوید رجوع کرده و مطالب مفیدی را جمع آوری کرده ایم و ان شاء الله با یاری خداوند متعال از این پس می توانید از این مطالب بهره مند گردید. امیدواریم که از این مطالب استفاده کرده و بکار ببندید.
تجوید
 
 
 
تعريف تجويد:
 تجويد در لغت به معنى خوب وزيباگردانيدن، دراصطلاح علمى است كه بوسيله آن مخارج، صفات حروف، وقف، وصل، شدّومدّ، اظهار، اخفاء، غنه وغيره احكام تجويد شناخته مي شود، یا به قولی رعايت حق و مستحق حروف است.ّومدّ، اظهار، اخفاء، غنه وغيره احكام تجويد شناخته مي شود، یا به قولی رعايت حق و مستحق حروف است.
 
آموزش تجویددر نرم افزار قرآنی راشد:
 
آموزش تجوید
آموزش تجوید
آموزش تجوید
 
 

 

 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، مقالات قرآنی، ،

ادامه ی مطلب

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 8 تير 1391


بعضی استثنائات قرآن

 

بعضی استثنائات قرآن

 

  

ءَاَعجَمِیٌ(سوره فصلت آيه 44): همزه دوم در این کلمه مابین همزه و الف خوانده می شود (قاعده تَسهیل).

 

 

 

مَجرِهَا(آیه 41 سوره هود): کسره در این کلمه به صورت کسره کشیده فارسی خوانده می شود (قاعده اِماله کبری).

 

 

 

لاتَامَنّا: در هنگام تلفظِ نونِ مُشدَّد، لَب ها را لحظه ای به حالت ضمه در می آوریم (قاعده اِشمام).

 

 

 

لکنَّا هُوَالله (آیه38 سوره کهف): الف بعد از نون در کلمه « لکنَّا »، هنگام وصل حذف می شود ولی در هنگام وقف خوانده می شود.

 

 

 

ضَعفٍ- ضَعْفاً -ضُعفٍ(در سه جای سوره روم): حرف «ض» در قرائت حفص از عاصم به دو حالت مضموم و مفتوح خوانده می شود.

 

 

 

یَبصُطُ(آیه245 سوره بقره)- بَصطَة(آیه69 سوره اعراف): هر دو به سین خوانده می شود.

 

 

 

بِمُصَیطِر(آیه22 سوره غاشیه)- اَلمُصَیطِرُون(آیه37 سوره طور): می توان هم به صورت سین خواند و هم به صورت صاد.

 

 

 

اَلظُّنُونَا، اَلرَّسُولا، اَلسَّبِیلا(به ترتیب آیا ت10-66-67سوره احزاب):

 

الف درهنگام وصل خوانده نمی شود، ولی در هنگام وقف خوانده می شود.

 

 

 

سَلاسِلا(آیه4 سوره دهر): در حالت وصل«سَلاسِلَ» خوانده می شود ولی در وقف به دو وجه تلفظ می شود:

 

                                  1. سَلاسِلا      2. سَلاسِل

 

 

 

 قَوَارِیرَا(آیه15،16 سوره دهر): هنگام وصل، در هر دو، الفِ دوم خوانده نمی شود«قَوَارِیرَ». ولی در حالت وقف، اولی با الف«قَوَارِیرَا» و دومی بدون الف و با سکون راء خوانده می شود«قَوَارِیر». 

بِئسَ الِاسمُ(آیه11 سوره حجرات): با کسره لام و حذف همزه « اسم » خوانده می شود. همچنین اگر بخواهیم از « الاسم» ابتدا کنیم دو وجه جایز است:   

 

 

 

1. اَلِسمُ       2. لِسم



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، قرائت، مقالات قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 22 خرداد 1391


وقف در قرآن مجيد

 

وقف در قرآن مجيد
 
 
 
هر گاه در وقت تلاوت قرآن كريم، در آخر و يا وسط آیه صوت قطع شود، طورى كه کلمه ای را از كلمه ای ديگر جدا سازد، « وقف » صورت مى گیرد و عمل معكوس آن را « وصل » مي گويند.
 
نکته: البته نباید تفاوت قطع صوت بدون نفس گیری « سَکت » را با قطع صوت همراه با تجدید نفس « وقف » نادیده گرفت.
 
وقف هاى قرآن مجيد ( 4 ) نوع است:
 
 
      1. تام       2. کافی      3. حسن     4. قبیح
 
وقف تام :آنست كه ميان عبارت ماقبل و ما بعد هیچ مناسبت لفظى و معنوى وجود ندارد، در واقع عبارت دوم موضوعی جدید را بیان می کند.
 
برای مثال: وقف در كلمه « المفلحون » (آیه5 سوره بقره ) زيرا در این کلمه اوصاف مؤمنان ختم گرديده ودر آيه بعدى« ان الذين کفروا » اوصاف كافران آغاز مى گردد.
 
وقف كافى:آنست كه ميان عبارت ما قبل و ما بعد آن ارتباط لفظى وجود ندارد ولی در معنای عام و موضوع با یکدیگر مرتبطند.
 
مانند: « ذلك الكتابُ لا ريب فيه » زيرا عبارت لارَيبَ فِيه با عبارت ما بعدش« هُدًى لِلمُتَّقين » تعلق لفظى نداشته اما در معنا با يكديگر ارتباط دارند.
 
وقف حسن: آنست که میان عبارت ماقبل و مابعد آن ارتباط موضوعی وجود دارد، جمله اول نیز به تنهایی مفید است ولی جمله دوم به نفس خود مفید نیست و برای کامل شدنِ معنی به جمله اول احتیاج دارد.
 
مثال: در سوره فاتحه، وقف در ((الحمدلله)) حسن است، چون جمله مفیدی را تشکیل می دهد ولی ابتدا به ((رَبِّ)) صحیح نیست، زیرا کلمه((رَبِّ)) صفت((الله)) است و موصوف و صفت باید در کنار هم بیاید.
 
وقف قبيح : وقفی است که بین ماقبل و مابعد آن ارتباط شدیدی وجود دارد، به طوری که اگر وقف کنیم معنى فاسد مي گردد.
 
مانند وقف در: ((ياايُّهاالَّذينَ ءَامَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلوة *... ))
 
                    ((اِنّ الله لایَستَحی *... ))
 
نکته: ابتدای قبیح نیز وجود دارد،
 
مانند:             (( ...یَدُاللهِ مَغلُولَةٌ ))
 
                   (( ...اِنَّ اللهَ ثَالِثُ ثَلاثَةٍ ))
 
                   (( ...عُزَیرٌ ابنُ اللهِ ))
 
 
 
علامات وقف
 
دانستن علامات وقف و رعايت نمودن آنها براى قارى قرآن مجيد ضرورى بوده و باید مطابق به آنها وقف صورت گيرد که به قرار ذيل است:
 
م )) علامت وقف لازم است، اگر وصل شود فساد معنی را به همراه دارد .
 
ط )) علامت وقف مطلق است، بهتر اين است كه در اينجا وقف نموده و از مابعد آن ابتدا كرده شود .
 
ج )) علامت وقف جائز است، وقف و وصل هر دو جائز است.
 
ص )) علامت وقف مُرَخَّص است، بايد وصل شود و این وقف فقط برای تجدید نفس در هنگام تلاوت آیات طولانی است.
 
لا )) علامت عدم وقف است ، يعنى قارى نبايد دراينجا وقف كند .
قف )) علامت توقف است، به معنای ایستاده شو .
 
سَكته یا س )) علامت قطع صوت بدون تجدید نفس به اندازه دو حرکت است. در قرآن کريم در اين آيات سکته وارد است:
 
وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا (سکته) قَيِّمًا   (18:1)
 
مِنْ مَرْقَدِنَا (سکته) هَذَا مَا وَعَدَ   (36:52)
 
وَقِيلَ مَنْ (سکته) رَاقٍ   (75:27)
 
كَلَّا بَلْ (سکته) رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ   (83:14)
 
مَا أَغْنَى عَنِّي مَالِيَهْ (سکته) هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ   (68:28)
 
وقفه )) در نزد اکثر دانشمندان علامت سكته دراز است كه نسبت به سكته بیشتر مكث مي شود.
 
صلى )) علامت وصل اُولى است، يعنى وصل نمودن افضل و بهتر است.
 
قلی )) علامت وقف اُولی است، یعنی وقف کردن افضل و بهتر است.


:: موضوعات مرتبط: قرآنی، آموزش تجوید، مقالات قرآنی، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 22 شهريور 1390


آشنایی با سوره های قرآن

این بخش شامل 114 فایل mp3 میباشد که به معرفی هرکدام از سوره های قرآن کریم می پردازد

شان نزول-محتوای سوره-خلاصه ای از مطالب مهم سوره و .............

زمان هر فایل بین13تا15 دقیقه میباشد.



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، ترجمه، ترجمه متنی، ترجمه صوتی، اهل البیت، حفظ قرآن کریم، شان نزول، مقالات قرآنی، جهان،طبیعت و کیهان در قرآن، انسان در قرآن، اخلاق در قرآن، فقه و حقوق در قرآن، نرم افزار قرآنی راشد، ،

نوشته شده توسط احمدی در سه شنبه 15 ارديبهشت 1391


خاطره ای از دکتر مرتضی شیخ

دکتر مرتضی شیخ ، پزشک انسان دوستی است که در دوران کودکی من در مشهد مشغول طبابت بود و کسی از اهالی مشهد نیست که نامی از او یا خاطرهای از او نداشته باشد یا نشنیده باشد.
دکتر شیخ از مردم پولی نمی گرفت و هر کس هرچه می خواست توی صندوقی که کنار میز دکتر بود می‌انداخت و چون حق ویزیت دکتر 5 ریال تعیین شده بود ( خیلی کمتر از حق ویزیت سایر پزشکان آنزمان)، اکثر مواقع، سر فلزی نوشابه به جای پنج ریالی داخل صندوق انداخته میشد و صدایی شبیه انداختن پول شنیده می‌شد.
محله ما در مشهد نزدیک کوچه دکتر شیخ است. مادرم از قول دختر دکتر شیخ تعریف می کرد که روزی متوجه شدم، پدر مشغول شستن و ضد عفونی کردن انبوه سر نوشابه های فلزی است!
با تعجب گفتم: پدر بازیتان گرفته است؟ چرا سر نوشابه ها را می شورید؟
و پدر جوابی داد که اشکم را در آورد.
او گفت:دخترم، مردمی که مراجعه می کنند باید از سر نوشابه‌های تمیز استفاده کنند تا آلودگی را از جاهای دیگر به مطب نیاورند، این سر نوشابه‌های تمیز را آخر شب در اطراف مطب می‌ریزم تا مردمی که مراجعه می کنند از اینها که تمیز است استفاده کنند. آخر بعضی‌ها‌ خجالت می‌کشند که چیزی داخل صندوق مطب نیاندازند.

 



:: موضوعات مرتبط: قرآنی، ،
:: برچسب‌ها: دکتر, شیخ,

نوشته شده توسط احمدی در جمعه 24 تير 1390


:: برنامه اندرویدی آموزش نماز
:: دریافت اپلیکیشن اندرویدی صحبفه سجادیه
:: برنامه اندرویدی آشنایی با سور قرآن
:: آموزش برنامه سازی اندروید با اپ اینونتور
:: اپلیکیشن آموزش تجوید
:: ترتیل عامرالکاظمی
:: نرم افزار اندروید راشــــد
:: نرم افزار اندروید آشنایی با سوره های قرآن
:: دانلود نرم افزار قرآنی راشد( 19/12/1395)
:: دوره کامل آشنایی با سوره های قرآن کریم(منبع رادیو قرآن)
:: دانلود آموزش صوت و لحن استادکامیاب و استاد رحیم خاکی
:: دانلود کتاب صوتی آموزش تجوید
:: سوره نور آیه 19
:: دانلود فیلم ترتیل زیبای سوره یاسین
:: نمایه صفحه اصلی نرم افزار قرآنی راشد
:: بخش قرائت مجلسی در نرم افزار قرآنی راشد
:: معرفی بخش ترتیل و قرائت تحقیق درسی نرم افزار قرآنی راشد
:: دانلود نرم افزار آموزش تجوید
:: وقف در قرآن مجید
:: افزايش گرايش به تشيع در مصر در پی شهادت علامه حسن شحاته
:: کلیپهای آموزش حفظ
:: فیلم شهادت دکتر شیخ حسن شحاته
:: نيازمندى خلفاء بوجود على عليه السلام
:: ولادت حضرت علی علیه السلام
:: ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر مبارک
:: امیرالمومنین علی علیه السلام
:: دانلود فایل پاور پوینت نرم افزار قرآنی راشد
:: ولادت حضرت فاطمه زهراء و روز زن مبارکباد
:: دانلود راهنمای اعمال تنظیمات زبان فارسی برای ویندوز xp
:: ایام فاطمیه تسلیت باد





به وبلاگ من خوش آمدید. اَللّهُمَّ اِنّی قَدْ قَرَأْتُ ما قَضَیْتَ مِنْ كِتابِكَ الَّذی اَنْزَلْتَ عَلی نَبِیِّكَ الصّادِقِ، فَلَكَ الْحَمْدُ رَبَّنا. اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِمَّنْ یُحِلُّ حَلالَهُ وَ یُحَرِّمُ حَرامَهُ، وَ یُؤْمِنُ بِمُحْكَمِهِ وَ مُتَشابِهِهِ، وَ اجْعَلْهُ لی اُنْساً فی قَبْری، وَ اُنْساً فی حَشْری، وَ اجْعَلْنی مِمَّن تُرَقّیهِ بِكُلِّ ایَهٍ قَرَأَها دَرَجَهً فی اَعْلا عِلِّیّینَ، امینَ رَبَّ الْعالَمینَ. این وبلاگ برای معرفی نرم افزار راشد(نرم افزار مخصوص آموزش تجوید وصوت و لحن در قرائت قرآ ن مجید ایجاد گردیده است.مارا از نظرات خود بهرمند سازید. این نرم افزار رایگان است با تشکر احمدی a.ahmadi54@gmail.com
a.ahmadi1354@yahoo.com




:: بهمن 1402;
:: آذر 1401;
:: فروردين 1399;
:: فروردين 1398;
:: دی 1397;
:: اسفند 1395;
:: ارديبهشت 1395;
:: مهر 1393;
:: تير 1393;
:: خرداد 1393;
:: فروردين 1393;
:: بهمن 1392;
:: مهر 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1392;
:: خرداد 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: شهريور 1391;
:: مرداد 1391;
:: تير 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: اسفند 1390;
:: شهريور 1390;
:: تير 1390;
:: خرداد 1390;
:: ارديبهشت 1390;

آبر برچسب ها

قرآن , آموزش , ماه , رمضان , http://www , quranhefz , ir/clip/ , عجم , حضرت علی علیه السلام , قرائت , صبا , شحات انور , نهاوند عبدالباسط , سوره یس , کتاب فلش ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by rashed